Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, april 25, 2016

SPÄNSTIG, NUTIDA SERIÖS MUSIK - AV B TOMMY ANDERSSON

Äntligen - äntligen får jag säga! Plats för samtida seriös musik, eller "klassisk musik" om man så vill. Ett fält som är viktigt och bärande för mig, fast det inte alltid är så lätt att få in i det allmänna, mera högljudda musikflödet.

Rock och pop, jazz, visor och populärmusik och klassiskt är områden av ungefär samma storlekar i min personliga värld av musiksmak. Inget är helt utan det andra. Jag har svårt att förstå musikälskare som bara lever i EN värld. Det gäller svartklädda nördar i rockmusiken likaväl som koketta operafantaster i "Forum för klassisk musik".

B Tommy Andersson (född 1964) är en lysande nutida tonsättare. Liksom bland andra Anders Hillborg, Mats Larsson Goethe, Brita Byström och Andrea Tarrodi. Det är skönt att återväxten är god. En riktigt ung, lovande tonsättare är Jacob Mühlrad, född 1991 ( ! ) och spelad både på Operan och i Berwaldhallen.

B Tommy Andersson får ett fint och mångfacetterat porträtt på denna skiva "Satyricon" (Phono Suecia CD 2009). Den frontas med det briljanta verket "Satyricon, koreografiskt poem för stor orkester" från 2000, som framförs av Mafred Honeck och Sveriges Radios Symfoniorkester. Det är en 18 minuter pyrande låga som expanderar och flammar upp i våldsamma crescendi.

Körverk brukar vanligtvis inte vara min bag (vilket bottnar i eget komplex eftersom jag inte kan sjunga och därmed saknar identifikation till musiken). Men två kortare körverk här - till texter av Shakespeare samt ur Bibelns Höga Vidan - sitter fint just i detta sammanhang av varierade besättningar. Peter Dijkstra och Radiokören respektive Olof Boman och kören Notus framför.

"Pieces for Pontus" för piano spelas av Magnus Svensson och bygger på byggstenar ur Anderssons opera "William" från 2006. Som pianolyrik lämnar det kanske inte stora avtryck, men även detta ett välkommer inslag i paletten av olika besättningar.

Slutligen finns här också två solokonserter, för valthorn respektive för sopransaxofon. Sören Hermansson resp. Anders Paulsson är solister, och här är även Helsingborgs Symfoniorkester med. Något som glädjer mig som gammal helsingborgare och vän av denna hemstadens orkester-förening. Speciellt hornkonserten här har sina vassa poänger.

Sedan kan jag väl sörja lite att den slagverkskonsert som B Tommy Andersson skrivit och som är omtalad inte finns representerad på denna platta. Slagverk är jag som bekant svag för, och det hade varit en extra fjäder i hatten för denna samling. Fördel är däremot att omslaget till "Satyricon"-albume utgörs av en målning av Gösta Adrian Nilsson (GAN), mina absoluta favoritkonstnär, alla kategorier.

Betyg: ****