Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, februari 24, 2016

EN UPPSAMLING IGEN

"Matilda-mix V" (egen saml.-CD ca 2007) är ytterligare en av de strövis önskeskivor (bräda) jag fick av min dotter Matilda, där jag önskade favoritlåtar och där jag inte hade hela album.

Här hamnade t.ex.gamla, älskade singeln "Vintersaga" (1984) med Monica Törnell, en sång som var mycket perioden Borås och Göteborg för mig, innan jag senare förvärvade den på en hygglig samling ("Förut") med just Törnell.

En annan sådan var svängiga jazzrock-låten "New country" (1976) med violinisten Jean-Luc Ponty, senare inkluderad på en fin box med honom. En annan låt med honom här är den akustiska "Armando's rhumba" (1976) i duett med Chick Corea, som bara finns unikt här.

Några singlar från 60-talet finns självklart också med här. Vad sägs om "I heard it through the grapevine" med Marvin Gaye, "She's not there" med The Zombies", "Mrs Robinson" med Simon & Garfunkel, och så den underbara "San Franciscan night" med Eric Burdon & The Animals, som senare skulle få en alldeles särskild betydelse för mig i samand med en resa till San Francisco, och då också inhandlas på finfina originalalbum.

Bland lite nyare solitärer på denna samling hittar vi fina "If I used to love you" med Daniel Lemma, härligt tillbakablickande "Liverpool 8" med Ringo Starr, som är den bästa låt han någonsin gjort på egen hand, och den svenska "Release me" med Oh Laura. En halvgammal låt här är den hejdlöst roliga "Jag mår illa" med Magnus Uggla. Den bästa låt HAN någonsin gjort.

Betyg: ***