Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, januari 21, 2016

THE CONCRETES - FÄRGSTARK INDIEPOP

Jag har tidigare hyllat brittiska The Magic Numbers, och här kommer en svensk kusin inom den melodiösa Indiepop-grenen. Jag gillar verkligen den här nya, unga musiken (ja, nya och nya, skivan är tio år gammal, allt är relativt med mina referenser av 30-talsschlagers och 50-talsjazz).

The Concretes, "In Colour" (EMI CD 2006) är en alldeles underbar, svensk popskiva. Ett färgstarkt (ja, just det) musik-kollektiv på inalles åtta personer plus gäster. I kärnan av gruppen fanns vid denna tid medlemmarna Victoria Bergsman, Maria Eriksson och Lisa Milberg,

Alla tre på sång, Maria också på gitarr och Lisa också på trummor. Jag är inte helt på det klara med vem av dem det är som sjunger intagande, med en varm, något manierad röst med drag av både naiv trulighet och av Nicos alienerade uttryck (som hon sjunger "Sunday mornng" på "Velvet Underground & Nico"). Det är sagt som beröm. För jag älskar den personliga sångrösten i sångerna på "In Colour", vem det nu är av dem som sjunger (möjligen är de flera, men snarlikt uttryck).

I gruppen finns också gitarristen Daniel Värjö, som dubblar på mandolin. Jag lärde känna honom när han jobbade som radioreporter på Sveriges Radio P3 Dokumentär, men det var efter upptäckten av denna skiva. Att jag köpte "In Colour" på ren intuition med en grupp jag aldrig hört talas om berodde nog på omslaget och de läckra flower power-vibbarna.

Det slog väl ut. "In Colours" är tolv lysande popsånger i den nygamla folkrock- / America-stil som jag tycker så mycket om, som känns både ny och retro på samma gång. Varma melodier, klingande gitarrer och komp spetsat med någon trumpet här, någon liten orgel där, lite slagverk här. Färgsättning är ordet. Och så den varma sångrösten.

Det modernistiska draget består mycket i att trots att melodierna är tydliga och sångbara, ligger också ofta långa gitarrtoner (av Daniel Värjö) och spinner repetitiva vävar, vilket ger ett sällsamt och eget sound. "On the radio", "Sunbeams", "Change in the weather", "A way of life" och "Song for the songs" är några av titlarna.

Jag nämnde brittiska The Magic Numbers tidigare. Här finns kopplingar. Dess sångare Romeo Stodart sjunger duett med trummisen Lisa Milberg i "Your call". På andra spår dyker Jens Lekman och Frida Hyvönen upp. "In Colour" är en lysande musikalisk palett i många färger.

Betyg: *****