Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, oktober 27, 2015

MÅNGSIDIGA TINA AHLIN MÖTER HASSE A

Jag beundrar Tina Ahlin. Hon är super-musikalisk och mångsidig. Spelar många instrument, sjunger och arrangerar. Är med i TV ibland. Programleder med stor värme och säger många kloka saker.

Hon känns så helt igenom sympatisk. Första gången jag kom i kontakt med henne var i samband med att Hasse Alfredson satte upp sin lilla revy "Prins Korv Under Taket" tillsammans med Peter Dalle på restaurang Prinsen i Stockholm år 2000.

Den tredje artisten i den revyn var Tina Ahlin, som var - om inte debutant så ny för de flesta. Hon var verkligen ett fynd bredvid mäster Hasse A och Peter D. Sedan har hon dykt upp i TV i olika sammanhang. Hoppat in i "Så ska det låta" (både som gäst och huspianist) och haft två hörvärda "Sommar"-program i Sveriges Radio P1.

Hon är född på 60-talet men har en genuin känsla för svensk jazz och visa typ svenskt 60-tal - Monica Zetterlund, Jan Allan, Olle Adolphson osv. Hon spelar piano och kromatisk munspel, som lätt för tankarna till Toots Thieleman och hans luftigt jazziga inspelningar med Hasse och Tage. Dessutom råkar jag veta att Tina Ahlin privat är gift med Zappa-trummisen Morgan Ågren (i duon Mats & Morgan).

Det var alltså med stora förväntningar jag kastade mig över hennes första skiva "Det Går Bra Ändå" (Warner CD 2002). Tyvärr måste jag erkänna att jag blev besviken. Tina sjunger tio visor varav de flesta är tonsatta texter av Hans Alfredson. Fingertoppskänsliga reflexioner över liv, död, människor, relationer och sorg.

I den sista, "Ensam på havet / Ett långt farväl" hörs Hasses trygga röst när han reciterar sin dikt. Det är en välkommet inslag. Annars blir det mesta abstrakt. Tina Ahlin sjunger förvånansvärt inåtvänt och eteriskt. Jag önskar att hon hade sjungit ut mer. Melodierna är vackra men kärva och svävande. Det blir för instängt och monotont. Det är synd, för det är poesi redan i titlar som "När jag låser mitt sommarhus", "En herre som älskar tystnad", "Hunger" och "Vingar". Men tyvärr når inte denna skiva fram, åtminstone inte till mig. Trots att jag älskar och beundrar både Tina Ahlin, svensk visa, svensk poesi och Hasse Alfredson.

Betyg: **