Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, oktober 03, 2015

LÄCKER EUROHOUSE-HIT PÅ FRANSKA

Vad? Vad är nu det här? Euro-house, Euro-techno och allt vad det kallas brukar verkligen inte vara min musik. Jag som får spatt så fort jag hör en trummaskin och programmerade rytmer. Som länge har saknat riktig orkester i Eurovision Song Contest, sedan sådan i slutet av 1990-talet ersattes av en ON-knapp.

Ändå faller jag för just den här. "Tu es foutu, tu ma promis" (XYZ Music CD-singel 2002) med In-Grid. En fånig, envetet dunkande disco-hit med sång på franska.

Ja, svaret är förstås just det. Sång på franska. Jag var redan inne på den frankofila banan. En hackig, pulserande rytm med ett fransk dragspel som färgsättning mitt i electronican. Sångerskan In-Grid som kaxigt viskande sjunger den rätt stygga texten ("Du är knäpp / du hade ju lovat mig....")

Men egentligen är denna In-Grid en italiensk sångerska, Ingrid Alberini, född 1973. Enligt Wikipedia är hon döpt efter Ingrid Bergman. Varför hon avstavar sitt förnamn och artistnamn så där konstigt begriper jag inte. Kanske för att underlätta uttalet för fransmän eftersom hon oftast sjunger på franska? Nä, jag vet inte.

Musikvideon till låten är också rätt fräck. Jag som för övrigt är ointresserad av musikvideor och kände mig för gammal under hela MTV-eran. Men som sagt, den här är rätt kul. In-Grid sitter kaxigt nonchalant åkandes i en sportbild på Rivieran. Stylad som vore hon en Grace Kelly eller en Audrey Hepburn i en solblekt färgfilm från 1950-talet. Det är retro-kitsch med stil och med självironi.

Albumet, fullängds-CD:n där denna låt ingick (jo, det var ju fortfarande skivor och det var mitt i CD-åldern vid den här tiden) hette enkelt och klatschigt "Rendez-Vous". En gångbar titel som borde gå hem överallt. Samma titel hade lustigt nog Jane Birkins nästa album. Men där handlade om möten, den skivan innehöll duetter, och den ska jag återkomma till. 

Tills dess, denna singel. En bagatell och inget annat. Men en charmig bagatell med stark refräng och med glimten i ögat. Sådant räcker långt.

Betyg: ***