Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, oktober 13, 2015

DANSKT GEMYT MED KIM LARSEN

Jaja, jag vet att rubriken blev mer än lovligt klyschig. Men det är bara ett faktum att danske Kim Larsen är en så helgjuten och trygg live-artist att han alltid och undantagslöst har publiken helt i sin hand.

"Det Var En Torsdag Aften" (Medley live-CD + live-DVD 2002) är utgivet som Kim Larsen & Kjukken. Med sin lugna, melodiösa vispop och sitt sparsamma komp sprider hans trivsel, värme och, just det, ett köpenhamskt gemyt.

Jag tycker mycket bättre om Kim Larsen i det här lilla, visbaserade formatet än i rockformatet i Gasolin. De var bra men tippade lätt över i ett slags mainstream-sound. Vissångaren Larsen är däremot helt oslagbar. Min favorit är hans underbara solo-debutskiva "Vaersgo'" från 1973.

På denna konsert hör vi låtar från hela hans långa, dubbla karriär. Jag kan inte detaljerna och har ingen överblick över hans diskografi. Men jag blir glad av att på höra sången om "Joanna" från debutskivan. Den sjöngs den gången av en mycket ung (13-årig !) Sören Bernbom. Nu sjungs med samma känsla av den fine gitarristen i Kjukken (namn letar jag förtvivlat efter....)

Svag är jag också för "Dengang jeg var lille". Jag föreställer mig att den handlar om mig själv i barndomens Danmark. Nostalgiskt blekta fotografier hos Holms bondgård Rendbjerg där jag lekte i sorglösa dagar på gröna kullar, i den lilla byn Egernsund nära Gråsten och Sönderborg i Sönderjylland.

Här finns vidare de fina sångerna om "Langebro", "Jyllingevej", "Som et strejf af en dråbe", "Om 100 år" och den makabra "Lille Henry", Det är en trivsam konsert i en ganska intim miljö med en liten men, självklart, entusiastisk publik. Till denna skivutgåva hör också en DVD med en annan del av konserten. Bra som utgåva. Den text behandlar dock bara CD-delen.

Betyg: ****