Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, september 11, 2015

TANGO MÖTER MODERN ELECTRONICA

Det här ar verkligen ett spännande och lite oväntat möte. Jag hade upptäckt en (för mig) lite diffus, fransk musikgenre med electronica, fusioner och spännande musikblandningar. 

Dels det enastående spännande jazzfusion-projektet St Germain, som jag hörde via min vän och kollega Michael Holst. Dels med de mera abstrakta "Hotel Costes"-skivorna som jag stötte på av en slump.

I den vevan upptäckte jag också (jag minns inte hur) den mång-kulturella tango-fusion-gruppen Gotan Project. Och här är det verkligen en grupp som spelar, om än rätt flexibel.

"La Revancha del Tango" (XL Recordings CD 2001) är deras debut-album. Vilka är de? En handfulla musiker och en sångerska bosatta och stationerade i Paris. Några av dem kommer från Argentina. Andra vad jag vet bördiga från Spanien, Schweiz och Frankrike. Men där är mina uppgifter osäkra. "GOTAN" är helt enkelt bokstäverna i TANGO omkastade.

Det är en fascinerande musik som presenteras. Den genuina tango-traditionen så som den skapades av maestron Astor Piazzolla är gripande i sig. Här rullar dragspelen (eller bandoneonerna) fram över ett tjockt groove av bas och slagverk, medan electronican gör sig påmind i form av olika viskande, pratande röster som mixas ut och in i loopar. 

Det är raffinerat svängigt, melodiöst. Efter de inledande numren "Queremos Paz" och "Epoca" följer så en överraskning. "Chungas' Revenge", komponerad av Frank Zappa och titellåt på hans album från 1970. Då en svulstigt böljande improvisation med Ian Underwwood på elektrisk altsax, förstärkt med mycket wah-wah. Nu ett tungt rullande spel för dragspel och trummor, med inflikad mansröst på bruten engelska. Det är mer än "bara" en cover. Det är att omsluta sig en komposition till en helt egen tondräkt.

Sångerska, som jag tyvärr inte vet namnet på, sjunger på spanska med nerv och känsla i "Una Musica Brutal" . Ytterligare några spår, med tydlig förankring i Buenos Aires, är temat till "Last Tango in Paris" av argentinske tenorsaxofonisten Gato Barbieri, och avslutande "Vuelvo al Sur" av maestron och nestorn Astor Piazzolla.

I övrigt är det egna kompositioner. Men hela albumet är enhetligt i sin mycket speciella stilblandning. Kalla det tango, världsmusik, fusion, electronica eller vad ni vill. Det spelar ingen roll. Gotan Project är en enastående upplevelse på skiva. Live har gruppen gästan Stockholm och spelat som ett stort band i Filadelfia-kyrkan någon gång på 2000-talet. Det missade jag förstås. Men enligt Mikael Katzeff och andra besökare ska de ha varit fantastiska.

Betyg: *****