Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, juni 03, 2015

SIMONE MED SAMBOR FRÅN BRASILIEN

En portion samba från Brasilien levereras här av Simone, på skivan "Alegria : Grandes Sambas Na Voz de Simonel" (Sony CD eller saml.-CD 1996).

Kulturområdet är för mig i stort sett ett oskrivet blad. Jag är väl bekant med Astrud Gilberto, Gil Gilberto och Flora Purim. Men då har samban och bossanovan gått jazzvägen via USA och jazzmusiker som Stan Getz och Chick Corea.

Sångerskan Simone Bittencourt De Oliveira, född 1949 i Salvador, Bahia, Brasilien, enligt Wikipedia. Med en minst sagt rigorös skivkatalog inom Latin-Amerika. Såvitt jag vet inte alltför känd i vår anglo-amerikanskt präglade kulurvärld. Jag fick denna skiva av min vän och förre chef Lasse Nilsson, annars hade jag nog aldrig ramlat över den.

Språket kan jag inte, men det gör inte alltid så mycket. En tilltalande sångkontext kan vara så njutbar ändå. Alla franska chansons jag tuggar i mig osv. När det gäller samba-genren brukar den alltid vara behaglig, loj, sensuell färggrant exotisk att lyssna på. Men kan också, för den oinvigde, lätt bli enahanda i sitt svala gungande.      

En fin sång som är med här heter "Quiem Te Viu, Quem Te Ve?" (ungefär "Vem såg dig, vem ser dig?") och är skriven av samba-kompositören Chico Buarque. Vi känner lätt igen den som "Deirdres samba" medv Cornelis Vreeswijk. Han skrev felaktigt enbart sitt eget namn under när han varit i Rio de Janeiro 1967-68 för att spela in filmen "Svarta palmkronor". Han blev under vistelsen djupt influerad av samba-musiken. Något som resulterade i hans underbara LP "Tio Vackra Visor Och Personliga Persson" (1968). Men melodin till "Deirdres Samba" har han alltså inte skrivit själv.

I övrigt på Simone-skivan en rad sambor som hon sjunger med sin fylliga altröst. Personligt, välgjort och med snygga arrangemang. Men för mig låter det ändå alltför jämntjockt.

Betyg: **