ZAPPA SOM KAMMARMUSIK
Att en seriös
ensemble ger sig på att tolka musik av Frank Zappa – som just kammarmusik – är
naturligtvis något som väcker min nyfikenhet. Omnibus Kammarblåsare – eller
Omnibus Wind Ensemble – från Uppsala gör just detta på sin andra skiva ”Music
by Frank Zappa” (Opus 3 CD 1995).
Jag är svag för
sådana här gränsöverskridningar. Och jag blir glad när maestro Zappa blir
behandlad som seriös kompositör (som han ville). Vidsynta Omnibus, en
träblås-ensemble med tillägg av lite slagverk och kontrabas, hade tidigare
visat sin goda intuition på sin debut ”From Mozart to Zappa” (1993).
Så jag kastar mig
över denna skiva och ser på låtlistan. Mycket lovande! Stycken som gjorda för
att transfereras till kammarmusik: ”Uncle Meat” och ”The Dog breath variations”
från just ”Uncle Meat” (1969), som var en av Zappas tidiga höjdpunkter när det
gäller avantgarde och konstmusik-tendenser. Miniatyren ”Igor’s boogie” från ”Burnt Weeny Sandwich”
(1970).
En stram variant av jazzrock-klassikern “Peaches en
Regalia”, som öppnade suveräna “Hot Rats” (1969). Den fina rocksviten ”Inca
roads” som öppnar oslagbara ”One Size Fits All” (1975). Och den knöliga ”Be-bop
tango” som ligger insprängd i en lång, snackig sketch på live-dubbeln ”Roxy
& Elsewhere” (1974).
Eller ta en udda komposition som
”Revised music for a low-budget orchestra”, som jag mest hört med violinisten
Jean-Luc Ponty, på hans ”King Kong”-LP (1970) där han tolkar Zappa. Och så
roliga surfpop-sången ”Let’s make the water turn black”, från klassikern ”We’re
Only In It For The Money” (1968), som här blir en hoppig polkett. Och en rad
ytterligare titlar, inalles 14 kompositioner.
Det är bra men det kunde blivit
ännu bättre. Omnibus Kammarensemble spelar skickligt och helt rätt.
Arrangemangen är färgrika och snygga. Men jag saknar temperamentet. Det blir
uppenbart att Zappas genialitet ändå inte bara sitter i noterna, i de snabba
16-delstriolerna och djärvt dissonanta ackorden. Utan också i bettet, i
attacken. När Omnibus spelar Zappa blir det korrekt men alldeles för tamt.
Jag blev ändå positivt överraskad
av extranumret, den enda icke-Zappa-kompositionen. Nämligen ”Bolero” av Maurice
Ravel, i en fri, lite nonchalant version där man skippat dynamiken och kör
ganska rakt på. Det var väl ett fräckt och lite nyspande grepp? Men sedan
upptäckte jag : Det är en re-make av hur Zappa och hans band tolkade ”Bolero”
på live-dubbeln ”The Best Band You Never Heard In Your Life” (1991). Och då var
det plötsligt mindre djärvt av Omnibus. Betygen blir ändå hyggligt. Bara
initiativet i sig att tolka Zappa ”seriöst” räcker långt. Men resultatet kunde
blivit ännu bättre.
Betyg: ***
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home