KAMMARMUSIK MED FLÄSKKVARTETTEN
Jag gillar
verkligen när Fläskkvartetten också betonar sin seriösa, kammar-musikaliska
sida. Efter urladdnngen med heavy metal på förra albumet ”Flow” 1993, tonade de
ner volymen på elstråkarna på denna betydligt mer lågmälda skiva ”Pärlor Från
Svin” (MVG CD 1995). Den består till stora delar av deras teatermusik, en stor
del av deras verksamhet.
”Pärlor
från Svin” är instrumental och består av små, ljuva miniatyrer för fyra
stråkar. Denna gång utan slagverk. Allt är bitterljuvt, strävt hållet och
mycket vackert. Titlar som ”Innocent”, ”Alex”, ”Moe” och ”Blomman” är underbar
kammarmusik för 1990-talet. Andra korta spår som ”Dovregubben” bryter av med
sin burdusa grovheten. Men den dualismen är just Fläskkvartettens unika styrka.
De kan pendla mellan rå urkraft och ”fula” klanger kontra en vilsam skönhet som
känns belönande.
Endast
ett spår på ”Pärlor Från Svin” avviker från det här. Ett spår som är desto
längre. Det är den drygt 22 minuter långa sviten ”Don’t surrender”, som ligger
sist. Det är också det enda spåret där Freddie Wadling medverkar, men bara på
spöklig röst snarare än sång. Av alla svårtuggade experiment Fläskkvartetten
gjort genom åren är detta nog ett av de mest svårtuggade och mariga. Det kunde kanske varit utmanande,
liksom mycket av Fläskets avantgarde (krävande partier belönas med en solstråle
av skönhet och harmoni). Men här faller det på längden. 22 minuter är mer än
vad stycket håller för, och detta avslutande spår blir tyvärr bara mest
tröttande.
Det är
synd. För de tolv korta spåren med koncentrerad kammarmusik innan dess är något
av det bästa Fläskkvartetten gjort på skiva. Och speciellt de nämnda spåren
”Innocent” och ”Alex” är bland den vackraste musik jag hört, över huvud taget.
Men som album blir det kluvet i två halvor.
Betyg:
***
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home