Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, november 03, 2014

LEDINS VÄLGJORDA POPMUSIK

Först och främst: Jag tycker Tomas Ledin är orättvist utfryst av den svenska kritikerkåren. En kåranda där det är "fult" att sälja bra, dra stor publik (den kritiken har aldrig riktats mot Stones eller Springsteen). Och en anda där "rätt" tyckande (vad är det?)smittar ängsligt av sig inom kåren.

Den där kritiker-mobbningen har genom tiderna drabbat mycket av den musik jag själv älskat (symfonirock, jazzrock, Blood, Sweat & Tears occh annat). Och den har slagit till mot ABBA, Björn Afzelius, Peter LeMarc och, inte minst, mot Tomas Ledin.

Med denna brasklapp: Jag tycker Tomas Ledin är en utmärkt låtskrivare och popsångare. En sympatisk person och en fin skildrare av kärlek, attraktion, förhållande, sommar och livskvalitet. Stora, eviga ämnen. Han är en erfaren musikalisk hantverkare med bredd och en uppsjö av referenser. Dessutom har han som artist en elegans och charm. Kanske det som stöter bort andra med mera nördiga credits.

"Tillfälligheternas Spel" (Record Station CD/LP 1990) är hans kanske bästa album i en mycket lång skivkatalog. Det blev också hans revansch efter ett ganska svajigt sent 80-tal. "En del av mitt härta" är öppningen, och det är också den som blev den stora hiten. "Va' gör du nu för tiden? / Bor du kvar i samma tvåa?" har blivit klassiska textrader. En innerlig poplåt på temat längtan och saknad.

"Hon gör allt för att göra mig lycklig" svänger bra, med Mats Ronander på munspel. Bäst tycker jag om ett mellanspår, den lågmält vemodiga "Genom ett regnigt Europa". På väg är Ledin också i den drömskt desperata titellåten, "Tillfälligheternas spel". Ett dramatiskt scenario som jag tänker mig som en karg strandväg i Norge. Marie Fredriksson exploderar i ordlös sång. Annars är den förföriska "Snart tystnar musiken" och den livsnjutande, loja "En dag på stranden" fina stunder av ren och ljus livskvalitet. Totalt tio välgjorda, väl avvägda poplåtar av en säker låtskrivare.  

Betyg: ***