Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, september 30, 2014

LITE FESTIVALHISTORIA

Vi hoppar mellan genrerna här. Nu lite svenska Melodifestival-vinnare genom tiderna. "Svenska Schlagervinnarna 1958-2000" (Ariola saml.-2CD 2000) med diverse svenska schlager-artister är användbar.

Det kan synas frustrerande att den bara går fram till år 2000. Men faktum är att de få (3-4) bidrag efter det som intresserat mig har jag på andra sätt.

Urvalet här är givet. Från Alice Babs försiktiga "Klara stjärna" (1958), idag en ålderdomlig relik från en annan tid. Fram till Roger Pontare med sin fräcka etno-fanfar "När vindarna viskar mitt namn" (2000). Låtarna ligger i baklänges kronologisk ordning, vilket är bakvänt och störande. Men man var väl rädd att samtida publik skulle somna om man börjat med Alice Babs och Brita Borg.

Här finns förstås russin att plocka, och mycket hoppar jag över. Mina absoluta favoriter är: "Det börjar verka kärlek, banne mej" (1968) med Claes-Göran Hederström. Svängig, rolig text och bra sång med Elvis-darr av charmige Claes-Göran. Det är "Vita vidder" (1971) med Family Four, med sofistikerad stämsång. Och så ett långt hopp till "En dag" (1989) med Tommy Nilsson. Mäktig power-ballad som dessutom bär ett personligt minne. Vår dotter föddes samma dag den sjöngs i festivalen. "En dag, en dag är du här..."

Jag tycker mycket om Ted Gärdestad, men tycker han har gjort bättre låtar än "Satellit" (1989). Och ABBA - har aldrig tyckt att "Waterloo" är något särskilt. Men den de sjöng året innan - "Ring ring", DEN är oemotståndligt svängig med sin basgång. Men den finns inte med här.

Sedan hoppar jag över Kicki och Chips och Lotta och den hemska "Är det de´är du kallar kärlek?", liksom Edin-Ådahl, Arvingarna och mycket annat. Men själva samlingen som sådan är kul. Fast baklänges.

Betyg: ***