Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, augusti 21, 2014

SOFTJAZZIG NEIL YOUNGS MITT I NATTEN

Det här var en sådan skivan som jag inte alls intresserade mig för när den kom. "This Note's for You" (Reprise LP/CD 1988) med Neil Young & the Bluenotes. Han gjorde ju ändå skivor hela tiden. Ömsom trött country, ömsom taggig rock. Tänkte jag.

Det dröjde till nutid. Hemma hos min gode vän Johan Strömgren en god middagskväll. En ödsligt jazzig, mitt-i-natten-musik. En mycket nertonad Neil Young. En ren, odistad Jim Hall-gitarr. En ensam trumpet eller sax i mörkret.

Vad var det här? Det lät ju helt fantastiskt. Jo, det var de MYCKET sparsmakade balladerna med titlar som "Twilight" och "Coup de Ville". Jag var imponerad. Hade länge haft en bild av att Neil Young visserligen var stor singer-songwriter, sann konstnär med djup ärlighet osv. Men samtidigt musikaliskt rätt enahanda harvande. Med roliga syntplattan "Trans" som enda avbrott mot country-lunken.

Så fel jag hade! Den Neil Young som sjunger ödslig natt-jazz här var ju en verkligt kreativ, nyskapande sångskrivare som gärna sökte sig nya, oväntade uttryck. "This Note's for You" blev min definitiva upprättelse för den Young jag trodde jag hade tröttnat på.

Nu är dessa spröda ballader undandtag på skivan. Men de sätter sin speciella stämning på hela albumet. Resten är boogie-lunkande blås-rock som "Ten men working" och titellåten "This note's för you". Med rullande sväng à la Booker T & The MG's. Och blåsarsektionen är typisk för denna skiva. Vanligtvis brukar Neil Young inte ha med blåsare, men här krämar de på för fullt. Och blåset sitter finfint.

Det är också en politisk skiva. Neil Young är ju oftast mer eller mindre uttalat politisk och i grunden en protestsångare. En av få som ännu axlar den rocken. Här sjunger han ut sin vrede mot den kommers och den varumärkes-sponsring som en del stora arena-artister inom rocken då liksom nu omger sig med.

Betyg: ****