Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, juli 16, 2014

ALLT FÖR EN ENDA LÅT MED COSTELLO

Jag är ingen stor fan av Elvis Costello, men kan tycka om honom i små portioner och uppskattar hans stora musikaliska kunskap och vilja att kliva över gränser och genrer, att självklart se det goda i den mest skiftande musik, oavsett hur den brukar sorteras. Mera av sådana öppna sinnen!

"Blood and Chocolate" (Demon CD/LP 1986) med Elvis Costello & The Attractions är förvisso en av artistens högst rankade och mest ansedda album i hans digra katalog. Jag har själv aldrig fastnat för den. Kanske för att jag störs av den oändligt tjatiga och plågsamma "Tokyo storm warning".

Istället nöjer jag mig med att plocka ut EN enda låt. "I want you", hans innerliga, expansiva kärleksballad. Med titeln sällar han sig till Bob Dylans och The Beatles skara. Det är en stor tolkning av en stor, egen sång. Costellos övertydliga diktion och frasering, som ibland kan dra åt det gläfsande hållet, ligger här rätt i sångens egen andning och uppbyggelse. Men jag nöjer mig som sagt med den fina balladen.

Betyg: ***