Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, juni 13, 2014

FIN, BRITTISK SOULPOP

1985 var ett starkt skivår. Det framgår av inläggen på denna sida. Eller var det kanske bara så att jag vid det här laget "hunnit ikapp" och nu befann mig med strömmen i det allmänna utbudet. Ibland är man mot strömmen, ibland med den.

Simply Red, ett brittisk band med rödhårige sångaren Mick Hucknall i spetsen, spelade en dansvänlig, soulpåverkad pop med fina låtar och med just Hucknalls själfulla, ljusa röst i centrum..

"Picture Book" (Electra LP/CD 1985) är Manchester-bandets mycket starka debut. Snabba discodoftande nummer som "Come to my aid" och "Look at you now". Men det bästa är när bandet drar ner tempot en aning. Den jazzigt slashasiga "Sad old red", med skön tenorsax. En alldeles utsökt cover av Talking Heads "Heaven". I original en halvt uppgiven rockballad av David Byrne. Här hos Simply Red en sugande, längtansfull soulsång där Mick Hucknall sjunger med en enastående inlevelse.

Och så den mest kända sången från denna debut "Picture Book". Den vackra, likaså längtansfulla balladen "Holding back the years". Den finaste "blue-eyed soul" jag hört på länge, vid sidan om Van Morrison. Den sången har också en personlig tidsmarkering för mig. Den tid då Eva och jag lämnade lilla Borås och gav oss vidare till en framtid i Stockholm. Det var vår och solen sken och mycket känslor och mycket förändring. "Holding back the years".

Betyg: ****