Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, mars 26, 2014

IRLÄNDSK FOLKMUSIK

The Chieftains är en institution inom irländsk folkmusik. Det The Dubliners har betytt för folksången har Chieftains axlat vad gäller den instumentala, traditionella musiken.

Flöjtisten Paddy Moloney och de andra spelar på tin whistles, fiol, tvärflöjt, keltisk harpa, den keltiska trumman bodhrán med mera. De har samarbetat med Van Morrison, Ry Cooder och  andra, gjort filmmusik etc och alltid behållit sin genuina ton av uråldriga keltiska och gaeliska traditioner.

"The Best of The Chieftans" (Columbia saml.-CD 2000) är säkert en bra intro för nybörjare som jag själv och andra. Man kan vara tacksam att de inte låtit sig slipas av och anpassas till de många turisttillvända, grönlummiga alster som östes ut under Irlands ekonomiska blomstring som EU-land på 1990-talet.

Samtidigt slår det mig hur sträv, knotig och icke-insmickrande The Chieftains musik här är. En ganska hårdtuggad, grov smörgås. Utan de romantiska övertoner som annars färgar allt grönmålat runt Eire. Ibland kan musiken erinra om den renässans-musik som spelades av Ulsamer Collegium på den allra första skivan jag tog upp i hela denna kronologiska räkning.

Men det är förstås en egen association. Det som kan upplevas strävt och något svårsmält är naturligtvis något positivt. Ett bevis på gruppens genuina grävningar i rötterna. Men det blir ändå en smula marigt för mig. Lågt betyg beror alltså inte på att det är något fel på musiken, utan felet ligger snarare hos mig som lyssnare.

Betyg: **