Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, februari 18, 2014

NORSK SKOGSMAGI FRÅN ECM

Dundersköna ECM-jazz! Det här är ren, klangfull, melankolisk cool jazz med kontrabasisten Arild Andersen och hans kvartett. "Shimri" (ECM LP 1977), den kanske allra finaste av alla skivor som någonsin getts ut på etiketten ECM.

"Endast tystnaden är vackrare", har tyske producenten och esteten bakom ECM, Manfred Eicher i München alltid haft som motto. "Shimri" är klar som en fjällbäck. Både i den poetiska musiken och i den ypperliga ljudkvalitén från studion i Oslo.

Det är en nordisk kvartett Arild Andersen här har samlat. Finländske saxofonisten Juhani Aaltonen blåser tenorsax och sopransax lika Coltrane-starkt mustigt som han blåser vacker poesi på flöjt. Svenske Lars Jansson på piano. Han hade nyss spelat fräsig jazzrock med Egba här hemma. Nu spelar han regndroppar på flygel. Norske Pål Thowsen på trummor är lyhördheten själv.

Och så då Arild Andersen. Han spelar kontrabas med en stor, varm, melodiös ton och så rent, så rent som bara Alice Babs kunde leka över en skala. Sex spår med titlar som "Shimri", "No tears" och "Ways of days". Vackert vemod i ett skogsparti om hösten. Jazz långt ute i naturen.

I "Wood song" får en liten sälgflöjt (eller liknande) och sparsamma slagverk kompa Arilds bas i ett andäktigt stycke natur vid en fågelsjö. Långt från jazzens klubbar i New York. I "Vaggsång för Johanna" diktar Lars Jansson en enkel barnvisa för flöjt. Först i det sista, längre spåret "Dedication" bryter krafterna igenom med Aaltonens mustiga tenorsax.

Jag säger det igen. "Shimri" med Arild Andersens kvartett är en av de allra bästa albumen någonsin på ECM. Och det säger inte lite, för ECM är ett kräset märke för kvalitet och konstnärlig sanning. Lika klar och vacker som den höstfärgade björken på omslaget.

Betyg: *****