Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, juli 05, 2013

EGNA MIXAR - 60-TALSPOP OCH ANNAT

Det här blir undantag från allt annat hittills. Inga publicerade, utgivna skivor utan en serie egna, brända CD med diverse enskilda favoritlåtar som min dotter Matilda hjälpt mig med.

Vi kan kalla dessa tre volymer för "Matilda-mix I, III och IV" (ja, volymerna hoppar lite i kronologin, därav den ojämna numreringen.

På "Matilda-mix I" (egen saml.-CD ca 2003) står dörren vidöppen för längtan efter uppsamling av gamla favoriter, i en tid med ny teknik som gjorde det möjligt, men som ännu låg långt från dagens Spotify-filer.

Således:  "Going up the country" med Canned Heat (1969), White room" med The Cream (1968), soullåten "Baby, now that I've found you" med The Foundations (1967). "I got you babe" med Sonny & Cher (1965), "Born to be wild" med Steppenwolf (1968) och så ljuvligt romantiska gatusångar-balladen "Where do you go to, my lovely" med Peter Sarstedt.

Och så oldiesarna "Diana" med Paul Anka (1957) och "Oh Carol!" med Neil Sedaka (1959). De första poplåtar jag hörde i tidig barndom via min systers grammofon. Därtill en fin antikvitet som "Nordsjön" med Harry Brandelius (version 1959).

En del av favoritlåtarna har jag senare förvärvat på andra skivor: Hits med Scott Mckenzie, Fleetwood Mac, Jane Birkin & Serge Gainsbourg etc. Och så finns här slutligen en låt som faller helt utanför ramen tidsmässigt. Den då helt färska r&b-hiten "Hey Ya'" med Outkast (2003).

Betyg: ***