Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, juni 21, 2013

POETEN LEONARD COHEN SJUNGER

Jag har egentligen aldrig haft något speciellt förhållande till Leonard Cohen. Har mest haft svårt för hans släpiga frasering. Har heller aldrig fördjupat mig i hans texter, men anar att han är en sångpoet av hög klass.

Associerar annars mest till ungdomens FNL-möten, där det var nybryggt thé, katter, mjuka tyger och Leonard Cohen. Alltid Leonard Cohen. Det var ju stämningsfullt och så, men jag blev mest sömnig.

Och visst är det respektingivande att han ännu, vid nästan 80 års ålder (han är född 1934, äldre än Elvis Presley) ännu är nyskapande, vital och turnerar. Och visst är han en charmör av rang. Vacker, mörk barytonröst som samstämmer med poesin. Fast även där blir jag sömnig av släpigheten.

Jag nöjer mig med litet format. "The Best of Leonard Cohen" (CBS saml.-LP 1975) är en fin intro för en nybörjare som mig. Och visst kan jag då konstatera att hans svårmodiga sånger är rörande vackra. "Suzanne", "Sisters of mercy", "So long, Marianne" (alla 1967), "Birds on a wire", "The partisan" (1969) och andra på en välvald samling. Leonard Cohen var jämte Bob Dylan, Paul Simon och Joni Mitchell den som kom att personifiera begreppet "singer/songwriter".

Betyg: ***