Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, april 24, 2013

PET SOUNDS - BRIAN WILSONS MÄSTERVERK

Tack, min käre svåger Leif, som introducerade mig till denna LP:n. Jag var väldigt ung, betraktade nyfiket omslaget med det där fotot från San Diego Zoo. Och drogs med direkt av första låten, "Wouldn't it be nice". Vilken kanonlåt!

Att jag hade ramlat in på en riktig klassiker hade jag ingen överblick över då. Men det har jag nu. "Pet Sounds" (Capitol LP 1966) med The Beach Boys är ett sådant album som (liksom Beatles "Revolver") jämt hamnar i toppen på listor över historiens bästa/viktigaste skivor.

Det finns mycket att säga om "Pet Sounds". The Beach Boys stod på sin topp 1966, med ändlösa rader av kommersiella hitlåtar. De kunde lätt utmana The Beatles i framgångar. Mitt i allt tröttnade Brian Wilson, gruppens motor och geni. Drogs sig ur turnéerna och koncentrerade sig på studio-arbete.

"Pet Sounds" är i praktiken Brian Wilsons verk. Han jobbade länge med dessa låtar, en stor studio-orkester och rejäla mixerbord. Pusslade och lappade, tog om och lade på. De övriga i Beach Boys kom in i slutfasen. Fick lägga på sångstämmor och rock-instrument. Flera medlemmar lär ha varit rätt skeptiska och undrande över vad Brian höll på med. Skulle det här gå att sälja?

Brian sjunger själv solo på de flesta låtar. Mike Love sjunger på någon och lillebror Carl Wilson på "God only knows" (en ljuvlig melodi). Därtill är ett par spår instrumentala orkester-verk. Sångerna är genomgående förstklassiga: Melodier som "You still belive in me", "That's not me" och sorgliga "Caroline no" till exempel. Och så den traditionella fyllevisan "Sloop John B" som fick bli skivans singelhit.

Men det speciella med "Pet Sounds" är - soundet. Klangerna. De mystiska, orkestrala som ibland bara antyder källorna. Vilket instrument spelar t.ex. solo i titellåten? Jag har aldrig fattat det. Men pukor, basflöjt, låga saxar, basmunspel (!) varvat med leksaks-instrument finns med i mixen. Det är fascinerande. Skivan är officiellt utgiven i stereo, men hela ljudbilden ligger centrerad i mitten.

Betyg: *****