Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, augusti 08, 2019

PLANTAN MED VITSIG TITEL

Nej, den här var en besvikelse. Robert Plant känner vi alla som den kraftfullt expressive, dynamiske sångaren på Led Zeppelin på 1970-talet. En man med imponerande röstresurser. "Ett band med en sångare som lät som en mistlur", som Tommy Rander beskrev det.

Här hamnar vi på året 1988, och Plant har redan gjort ett flertal soloalbum, och även duoalbum med gamle vapenbrodern Jimmy Page, sedan Zeppelin upplöstes 1980.

"Now and Zen" (Es Paranza CD 1988) har en rolig titel. En skön travesti på "now and then", med en släng åt österländsk visdom och kanske en blink till den psykedeliska rockhistorien. Vad vet jag?

Det var med vissa förväntningar jag stoppade in CD:n i spelaren. Men istället för känslostark blues och eventuell hippieromantik hör jag bara ett knastrigt torrt, maskinellt 80-talssound. Ja, det låter VÄLDIGT mycket 80-tal om den här musiken. Och 80-talets klangideal och estetik är definitivt inte min.

Hårt mixade komp, trummor och grälla gitarrer. Jimmy Page finns faktiskt med på något spår här. Men det hjälper liksom inte för min del. En enda låt är hörvärd, och det är "Ship of fools". Den som också följdriktigt blev hitsingeln från detta år 1988 succéartade album.

Betyg: **