Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, juli 15, 2019

NÅGRA ENSTAKA KORN ATT PLOCKA

Mitt förhållande till ABBA har alltid varit rätt passivt. Gillade dem och har alltid respekterat dem. Ställde absolut inte upp på det skoningslösa ABBA-hat som frodades i mina proggkretsar på 70-talet.

Men å andra sidan har jag aldrig haft någon större kärlek till dem heller. Jag tillhör Beatles-generationen. ABBA var bra men betydde inget särskilt för mig. Nu lyssnar jag gärna till deras imponerande pärlband av hitlåtar och nynnar med. Men jag har  inga känslor laddade i musiken.

När det gäller Björn och Benny har jag mycket starkare förhållande till dem via Hootenanny Singers resp Hep Stars på 60-talet. DET är personliga minnen. Dessutom gillar jag det som den nutida Benny Andersson sysslar med, med sina soloprojekt och med sin orkester av gammaldags kapellsnitt.

Anni-Frid och Agnetha då? Jag minns ett klipp med Frida från SVT:s "Hylands Hörna" från 1967 (då företaget hette Sverige Radio). Det är hennes debut i TV. Hon är så nervös och blyg, och hon sjunger en lätt bossanova-schlager "En vanlig dag" så perfekt, så säkert och med en frasering så självklar att det är enastående.

Agnetha Fältskog började som dansbandssångerska i Jönköping. Hon blev upptäckt som soloartist och hade stora framgångar på Svensktoppen. Ovanligt nog skrev hon ofta själv sina egna låtar, vilket var unikt med den tidens rolluppdelning. Men "Jag var så kär", "Utan dej" och "Om tårar vore guld" var lite väl sentimentala för min smak, som annars gillar schlagers.

Efter ABBAs genombrott och mitt i uppståndelsen efter "Waterloo" fick hon så göra den egna LP:n "Elva Kvinnor i ett Hus" 1975 som var lite speciell. "Tack för en underbar, vanlig dag" är rörande just som vardagsskildring,  och den lätt ekivoka "Doktorn" visar en humoristisk sida som är charmig. Den senare är väl en variant på gamla "Goodness, gracious me" med Peter Sellers och Sophia Loren från 1960 (den med "My heart goes boom - bo-di - boom...." En humorklassiker som också gjordes på svenska med Hasse Alfredson och Brita Borg. Bosse Carlgren gjorde den nya låten till Agnetha.

En annan minnesvärd sång med Fältskog är "Många gånger än" från 1971, alltså före ABBA, Den är skriven av Peter Himmelstrand, en låtmakare som verkligen kunde skriva roliga schlagers. Tre låtar inalles är gott nog för mig. Jag plockar dem från "Tio År Med Agnetha" (Cupol saml.-LP 1979) och nöjer mig där.

Betyg : ***