Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, januari 11, 2017

SMÅRESTER FRÅN 60-TALET

Dags för "Arkivsök-mix 60-tal" (egen saml. ca 2015) med diverse artister från 1960-talet. Det är en uppsamling av sådant som trillat bredvid, eller som jag tidigare inte kunnat få tag på till samlingen. Tacknämligen uppsamlat av Grammofonarkivets (SRF:s) nya, digitala Arkivsök, som ersatt söksystemet Gamba och alla de fysiska CD-skivorna.

Gamla topplåtar som "Let's twist again" med Chubby Checker (1961) eller "Wonderful world" med Sam Cooke  (1960). För att inte tala om pärlor som "Needles and pins" med The Seachers (1960) och "Be my baby" med The Ronettes (1963). Det är reminisencer från barndomen och den räkning jag kallat "Mitt liv i bitar".

Därför finns här också gamla barnvisor med Gullan Bornemark och Alice Babs, kitsch med Thore Skogman och "Blommig falukorv" med Hasse Alfredson, som faktiskt inte finns med i den större Hasse & Tage-box jag har.

Tio-i-topp-låtar från sent 60-tal finns förstås också, men inte mycket, för där är det mesta väl insamlat och arkiverat sedan tidigare. "Black is black" med spanska Los Bravos (1966), vackra "Massachusetts" med The BeeGees (1967) och The Monkees gamla tema från deras fåniga TV-serie som gick på svensk TV '67.

Mera udda är "Pale blue eyes" med Velvet Underground från deras tredje LP 1969, faktiskt det enda jag har med mytomspunna Velvet. Och till sist något helt, helt annat. Det enda digitala spår jag hittat med den lokala tradjazzgruppen Vieux Carré Jazzmen från Helsingborg, som jag hade en personlig relation till. Ja, det var den spretige blandningen för denna gången.

Betyg: ***