Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, september 19, 2016

SIDNEY BECHET OCH HANS VARMA TON

Först : Detta är inte rätt omslag. Inte lätt att hitta rätt bland samlings-album med gammal jazz. Min utgåva med Sidney Bechet heter "Petite Fleur : Jazz Originals" (M.A.T. Music saml.-CD 2008). Omslaget är knallrött med enbart text.

Den fine, gamle jazzmusikern hade en varm, melodiös ton i sin sopransax som man bara direkt till hjärtat. Instrumentet var han pionjär på. Född i New Orleans 1897. Flyttade som så många New Orleans-musiker till Chicago.

Han bröt tidigt mot det gängse stil-idealet med kollektiv improvisation. Bechet var ensam berättande solist på sopransaxen mycket. Efter lite nedgång under swingen fick han ny bärkraft med 40-talets intresse för Revival och jazzens rötter. Han blev en älskad veteran som bar jazzens historia med sig.

Senare flyttade han till Paris och blev ett nav i franska jazzkretsar. Något som också harmonierade med hans kreolska ursprung. Hans lugna jazzballad "Petite Fleur" blev en jättehit med engelska Chris Barber's Jazz Band och klarinettisten Monty Sunshine på 50-talet, och spelades in av alla möjliga artister. Sidney Bechet dog 1959 i Frankrike.

Själv blev jag bekant med Sidney Bechets varma ton bl.a. tack var familjens bekant Lasse Karlsson, som på 60-talet spelade i tradjazzbandet Vieux Carré Jazzmen i Helsingborg (senare i Jazz Union och Jazzin' Jacks). Lasse övergick från klarinett till sopransax, det instrument som alltid förknippas med Bechet när det gäller traditionell jazz.

Trots att Sidney Bechet verkade under flera epoker är det svårt att hitta någon vettig samling med honom. Jag vill ju ha med både "Petite Fleur", "Wild Cat Blues", "Egyptian fantasy", "Summertime" och flera andra kakbitar. I den annars utmärkta "Ken Burn's Jazz"-serien finns nästan inget av det. Den antologi "Blues in the Air" som jag satsat på tidigare föll på rent bedrövliga ljudupptagningar, nästan lika skräpiga som Charlie Parkers skivor brukar låta (ljudmässigt).

Men denna "Petite Fleur" - som jag inte ens hittar rätt omslag till på nätet - är jag i helt i hamn. Än en gång var det det utmärka iTunes-biblioteket som räddade mig. och jag börjar äntligen vänja mig vid streamad musik.

Betyg: ****