Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, augusti 11, 2016

OMSTART - HÄNDELS FYRVERKERI

Nu börjar jag alltså om på alla de roliga tilläggen. Alla skivor som har tillkommit under tiden som den stora diskografins skrevs. Vi kör väl en kronologisk runda igen.

Alltså - Vi slänger oss nästan exakt 300 år tillbaka i tiden. Till mäster Georg Friedrich Händel. Högbarock-maestron som också är en husgud för min käre f.d. svåger Leif Svensson i Helsingborg, som betytt så mycket för mitt musikintresse.

Själv har jag aldrig varit någon hejare på barocken. Är hemma i klassisk musik på ett väldigt allmänt plan. Glad amatör som inte kan glänsa i olika tolkningar (som virtuoserna på Facebook-sidan "Forum för klassisk musik"). Först när vi kommer in på 1900-tal och modernism är jag lite djupare insatt. Det blir väl så när man är fokuserad på slagverk.

Barocken är såklart basic och grogrund för all utveckling och genommusikalisk och matematiskt intelligent. Men den kan också kännas rätt stabbig och motoriskt vevande. Eftersom jag hade så oförskämt lite Händel i samlingen - några snuttar på olika samlingar osv. - är denna skiva välkommen. Egentligen skulle man väl söka Händels sanna själ i stora operor och vokalverk. Men jag nöjer mig än så länge här.

De två välkända instrumental-sviterna "Water Music" från 1717 (snart 300 år sedan), och "Firework Music" (eller "Musik till ett Kungligt Fyrverkeri") från 1749. När det gäller "Firework Music" fäster jag mig speciellt vid satsen "La Réjouissance" med sina ståtliga fanfarer och smattrande virveltrummor. Den var en gång vinjettmusik till Sten Bromans "Musikfrågan Kontrapunkt" i TV. När jag nu tittar i SVT:s arkiv slår det mig vilken fantastisk inspiration dessa program var. Sten Broman har säkert också ett stort ansvar i mitt musikintresse.

Och så var det det här med tolkningarna. När det gäller barockmusik är jag rätt nollställd. Den Karl Richter som jag tycker om i Bach-tolkningar dissas totalt av kännare som Per Nyhlén i "Forum för klassisk musik" på Facebook. Den Glenn Gould som är så tokhyllad när det gäller Bach på piano tycker jag kan kännas överskattad (slå mig inte). På denna Händel-skiva framträder dirigenten Helmut Koch och Rundfuk-Sinfonie-Orchester Berlin. Är det bra? Jag hoppas det. En chansning när jag letade album på iTunes, där jag numera gärna köper min musik smidigt.

Betyg: ***