Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, september 09, 2016

BARTOKS PIANO-KONSERTER 1-2-3

Det har plötsligt blivit mycket Bela Bartok här. En orsak är att jag just nu, i skrivandes stund, är sänkt av en ögonoperation och därför lyckades missa detta årets Östersjöfestival i Berwald-hallen.

En av begivenheterna i år var när, unga, kinesiska stjärn-pianisten Yuja Wang spelade Bartoks första pianokonsert och Esa-Pekka Salonen med hela Radiosymfonikerna (utökade) gav sig på den väldiga Turangalila-symfonin av Olivier Messiaen. Och det med den äran.

Jag förstod - av DN:s recension, av hörsägner och av min kollega Ella Petersson på SVT Kultur & Musik (som spelade in hela härligheten) att konserten måste ha varit något alldeles extra. Både vad gäller briljant framförande (Esa-Pekka !) och program. Speciellt Messiaen-symfonin. Det är inte ofta man lyckas skrapa ihop en så stor orkester, till ett svårspelat verk, Och dessutom leta upp det antika elektronmusik-instrumentet Ondes Martinot. Och någon som kan spela på det.

Nåväl. En tröst i min lidande självömkan efter ögonoperationen, sjukskriven hemma, blev naturligtvis att skaffa albumen. Inte som skivor. Jag handlar numera gärna musik direkt via iTunes till vårt MP3-bibliotek. Det går praktiskt, snabbt, och dessutom får man alltid korrekt skivomslag (något som fungerar si och så vid annan MP3-inladdning).

Jag blev triggad när Camilla Lundberg i sin recension i DN av Östersjö-konserten skrev om Bela Bartoks Pianokonsert nr 1 (från 1926) som tuggande, ettrig 20-talsmusik (eller hur hon nu uttryckte det). Sådant gillar jag. En mekaniskt flirtande maskinromantik. Annars kan jag ibland ha lite svårt för Bela Bartoks lågmälda tysthet som endast ibland flammar upp med något hårt xylofon-slag. Men det här bådar gott.

Jag väljer i blindo bland ett tiotal tolkningar. Fastnar för den här, trots urtråkigt omslag. "Piano-konserter nr 1, 2  (från 1932) och 3 (från 1945)", med pianisten András Schiff, dirigenten Iván Fischer och Budapest Festival Orchestra (Elatus CD 1996). Helt ungerskt alltså. Så blev det ett privat sammanhang mellan ögon och Bela Bartok. Jag kan bara se framåt.

Messiaen-skivan får jag återkomma till.

Betyg: ***