BARTOK SOM BÄST - MED SOLTI
Den gamle, fine musik-journalisten i Sveriges Radio P2, Göran Bergendal ("Nya timmen") berättade att Béla Bartok hade så bra hörsel att han lade örat mot ett träd och påstod sig kunna höra myrorna som kröp där inne.
Detta skulle i sin tur vara upptakten till den smygande fugan som utgör första satsen i "Musik för sträng-instrument, slagverk och celesta" (1936). Sant eller inte, men den metaforen har stannat kvar i mitt minne och kommer alltid för mig när jag hör denna musiken.
Denna svit i fyra satser plus "Konsert för orkester" (1943) och "Danssvit" (1923) finns här förnämligt tolkade av Georg Solti och Chicago Symphony Orchestra (Decca CD utg. 2007). Ungraren Solti är den perfekte att tolka dessa tre Bartok-verk från tre olika decennier. En amerikansk orkester är faktiskt inte helt fel i sammanhanget. Där finns ofta mer krut i anslaget, med tanke på att Bela Bartok ibland KAN tolkas lite väl introvert av en del europeiska filharmoniker. Rätta mig om jag har fel.
Just kompon Solti och Chicago SO är också en pålitlig symbios som borgar för kvalitet. I den musikantiska "Konsert för orkester slår det gnistor. Ett stort verk av hemlängtan och folklorism, skapat under de sista levnadsåren i exil i USA där Bartok varken kände sig hemma eller mådde bra.
Betyg: ****
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home