Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, juli 13, 2016

LOREENS STORA SEGER 2012

Det var roligt att Loreen tog hem segern för Sverige i Eurovision Song Contest 2012, som hölls i Baku, Azerbadjan. Sverige hade inte vunnit ESC sedan 1999, så det satt bra.

"Euphoria" (Warner Music CD-singel 2012) är verkligen en av mina favoriter - totalt sett - inom det trots allt roliga fält (inte minst i listhänseende) som schlagerfestivalerna innebär.

Egentligen borde jag kanske inte den. För jag har svårt för techno. Jag har svårt för helt dator-programmerade musik-bakgrunder, som dessutom oftast är överstyrda så in i helvete.

Men det är något speciellt med Loreen och "Euphoria". Den jublande, frihetslängtande refrängen och den spännande taggiga versen med sina motrytmer. Loreens skönhet och dans och koreografi med danspartnern. Allt blir en sensuell, sagolik balett i en estetisk symbios. Inte konstigt att hon med detta scenframträdande knockade hela det tävlande Europa.

Jag fick nätt och jämt tag i CD-singeln, för nu är det ute med skivmedier över huvud taget, och en ljudfil är den naturliga bäraren. Som samlare är det lite frustrerande. En fil är praktisk men ack så anonym. Men det är en annan diskussion. På denna CD-singel finns den egentliga låten. Därefter en handfull remixer. I mina öron fullkomligt meningslösa och ohörbara. Rytmdunket frilagt och utdraget till 8 minuters epileptiskt helvete. Nä, betyget gäller naturligtvis den ordinarie inspelningen.

Betyg: ****