Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, november 01, 2013

GENTLE GIANT - OCH DERAS MÄSTERVERK

Gentle Giant befann sig i fronten även inom den avancerade, brittiska, progressiva rocken på 1970-talet. Då menar jag givetvis progressiva i musikalisk mening. För begreppet "symfonirock" känns alltför klyschigt och har dessutom blivit så nersvärtat.

Men musikaliskt progressiva var Gentle Giant i högsta grad - med sina klurigt invecklade melodier, udda taktarter, ständiga växlingar av instrument, påverkan av allt från medeltida musik och psalmer till rock, jazz och avantgarde. Och dessutom - deras stillsamt galna humor.

Just instrumentväxlingarna blev något av ett signum. Alla sex musikerna (varav tre var bröderna Shulman) var multi-instrumentalister. Förutom vanlig rocksättning förekom gott om blockflöjter, saxofoner, små orglar, vibrafoner och stråkar.

Jag fick flera skivor av Gentle Giant på en gång, vilket gjorde att jag fick svårt att skilja dem åt. Alla är bra, välgjorda och finurliga. Men just "Octopus" är deras mästerverk. En så vacker kärleksballad som "Think of me with kindness" träffar både mitt symfonipoppiga hjärta, och säkert många andras hjärtan också. "Raconteur, troubaour" är en sällsynt fin sammansmältning av en antik folkton och snillrik artrock. "The boys in the band" och "River" är också sträva, med djärva melodier och rikligt med musikaliska finesser.

Gentle Giant var på 1970-talet inte den typ av band som nådde större kommersiella toppar. Men de fick en trogen publik, inte minst i studentkretsar. Efter att punken sopat bort och tystat ner större delen av proggrocken försvann både Gentle Giant, "Octopus" och hela genren ut i kylan för en lång tid. Idag finns åter ett stort intresse, både bland yngre indie-vänner och bland oss som var med, för ett udda band som detta.

Och för mig blev det ett välkommet återhörande av skivor jag bara hörde i periferin bland vänner på den tiden. Min nyupptäckt började faktiskt när jag en lördagmorgon fick höra "Think of me with kindness" - i "Ring så spelar vi"! Jag kastade mig genast ut på stan för att få tag på denna skiva.

Betyg: ****