Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, augusti 10, 2013

SCHUBERT GOES SPADER MADAME

Det är lätt att tro att ALLTING Hans Alfredson och Tage Danielsson skapade (revyer, filmer, böcker osv) blev omedelbar succé och snabbt fick klassikerstatus. Men det stämmer inte. Hasse har berättat att t.ex. revyn Spade Madame på Oscars-teatern inte alls slog och fick rätt ljumma recensioner då, 1969.

De hade skapat en stor, ambitiös musikrevy (kallad "ett överklassnöje") med kostymer à la tidigt 1800-tal och byggt alla sångnummer på musik av Franz Schubert. Kanske blev det för långsökt för publiken.

När man nu efteråt lyssnar på skivan "Spader Madame"  (Svenska Ord LP 1969) kvarstår framför allt en rad fantastiska musiknummer. Gunnar Svensson och Lasse Bagge hade arrangerat temata från romanser, symfonier och kammarmusik av mäster Schubert från den tidiga romantiken. Revyns solister och alltid lika skickliga Gals & Pals sjöng.

Bland det mest minnesvärda här är "Donna Juanita (syster till Don Juan)" med Monica Zetterlund, "Blodsvisan" med Grynet Mollvig, och så förstås temat "Forellen". Alla sångnummer är njutbara, inte minst för dess varsamma arrangemang.

Övriga partier, talnumren (som alltså inte har något med Schubert att göra) är denna gång mindre lyckade. "Språket" med Birgitta Andersson, Martin Ljung och Hasse är faktiskt väl långsökt. "Trio i fyra satser" är ett halvlyckat försök att skapa ett poem av bilder i musikalisk form, av Hasse, Martin och Monica Z. Däremot är "Fria lördagar" en mera slående, rolig monolog av Hasse.

Mycket välgjord musik men halvlyckad som kostym-revy alltså. Finns även i filmversion och på DVD. Men som del i min Hasse & Tage-samling är den förstås självklar.

Betyg: ***