Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, maj 27, 2013

CHESS SOUL SISTERS

Den här häftiga samlingen ramlade jag över av en slump i en skivaffär. En rhythm'n blues-sångerska sjöng en fräck, rapp nonsens-text med ett brutalt sväng. Det var "Liberation conversation" med Marlena Shaw från 1968.

Jag hade aldrig hört den tidigare, men den var skäl nog att köpa skivan. "Chess Soul Sisters" med diverse amerikanska soul-sångerskor från skivmärket Chess (Chess/Mojo saml.-CD 2005) är en lysande samling med många artister som åtminstone inte jag var särskilt bekant med.

Etta James, Irma Thomas, Laura Lee och Koko Taylor (hon med den livsfarliga rösten) är bara några av dem. Och bland de enskilda låtarna här bör framhållas "Seven day fool" med Etta James (1960), en stark blues med feministisk text, och svängiga "Take me for a little while" med Jackie Ross (1965), den låt jag tidigare nämnt med The Vanilla Fudge. Detta - tror jag - är originalet. Tjugo starka låtar inspelade 1960-1972. En kulturgärning av Mojo.

Betyg: ****