Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, mars 16, 2013

DEN GÅTFULLE, SKOTSKE FOLKSÅNGAREN

Detta är en märklig historia. Som väldigt ung fick höra den här skivan hemma hos konstnären Ulf Eriksson i Helsingborg. Han hade en imponerande samling jazz, blues och folk.

Det var "Folk Session : Alex Campbell sings Folk" (Society live-LP 1964) med den skotske folksångaren Alex Campbell (eller Alexander Campbell). Jag gillade de tjoiga, klämkäcka sjömans-visorna, fyllesångerna och balladerna.

Bred, skotsk dialekt. Gitarr och banjo, concertina och cittra. Och mycket allsång i refrängerna, "Johnny Lad", "The Gentleman Soldier", Captain Kidd", "Tae the beggin' I will go". Och mycket "whiskey, whiskey..." Är skivan inspelad live på en pub? Ljudet får mig att tro att det snarare är ett gäng som låtsas vara publik i en studio.

Mycket lite är känt om denna skivan. Den finns inte utgiven på CD (såvitt jag vet, har letat). Jag har lyckats förvärva de knastriga spåren på annat sätt. Men inte heller folksångaren Alex Campbell tycks vara bekant, inte ens i kännarkretsarna. Kanske stod han inte så högt i kurs. Inom 70-talets progressiva intresse för irländsk/keltisk folkmusik tycktes han vara ett blankt kort. Likaså i senare tiders Mulitkulti-butik på Söder.

Allt det här har gjort att denna raritet fått en mystikens skimmer för mig. Kanske mer än vad den egentligen håller för. Jag vet nu att Alex Campbell föddes i Skottland 1925 och dog på Skagen, Danmark 1987, där han tydligen bodde i slutet. Karismatisk folksinger eller ej. Men mer känd än så här förtjänar han verkligen att vara.

Betyg: ***

1 Comments:

At 6:34 em, Blogger Unknown said...

Hej Bengt!
Jag heter Peter Kjaersgaard och jag kan ge dig lite ytterligare information om Alex Campbell. Han bodde sista tiden av sitt liv i Tönder i södra Jylland. Min moster (Gerd Parkholt) som bor i Skagen var med och startade Skagenfestivalen och lärde genom det att känna Alex. Hennes hem var öppet hus för folkmusiker från hela värden under tiden som festivalen pågick. Alex gjorde ett hundratal skivinspelningar. Allan Taylor som skrev låten "It´s good to see you" som blev något av en signaturlåt för Alex både i Skagen och Tönder. Du kan googla på Alex Campbell det finns en hel del ytterligare information om du är intresserad.
kjaersgaard45@gmail.com

Mvh Peter

 

Skicka en kommentar

<< Home