Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, december 04, 2012

MILHAUDS SLAGVERK IGEN

Darius Milhauds "Konsert för slagverk och liten orkester" (1930) är så speciell att vi tar den en gång till. Nu alltså, samma korta stycke, istället framfört av skotska slagverkerskan Evelyn Glennie som solist, Paul Daniel dirigent och Scottish Chamber orchestra. På Evelyn Glennies skiva "Rebounds : Concertos for percussion"   (RCA Victor CD 1992).

Milhauds konsert är läcker men märklig. Först en snabb första sats där pukor spelas mot orkestern i fräckt snärtig, taggig rytmik. Sedan en lågmäld, orientaliskt färgad andra sats. Sedan - ingenting. Man väntar på en snabb tredje sats som fulländar helheten. Men kompositionen ebbar ut i intet efter 12 minuter. Det är synd.

Evelyn Glennie spelar den mer frenetiskt, mer forcerat än Rainer Kuisma. Men båda tolkningar har sina förjänster. Det märkliga med Evelyn Glennie som musiker är att hon har ett funktionshinder som borde göra det omöjligt. Hon är hörselskadad, på gränsen till döv. Ändå en gudabenådad musiker. Hon har berättat i intervjuer att hon istället känner musiken genom vibrationer.

Betyg: ***