Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, november 24, 2012

CARL NIELSENS UUDSLUKKLIGE SYMFONI

För länge sedan hörde jag musik av danske Carl Nielsen på Helsingborgs Konserthus. Det var hans Symfoni nr 4, "Den uudslukklige" (alltså "den outslockliga") från 1916. I sista satsen väcktes jag av en otrolig pukduell mellan två pukslagare, placerade i var sitt hörn av podiet. Effekten var enorm. Något liknande hade jag aldrig hört. Eller sett (slagverk är ju också en visuell upplevelse av rörelse).

Carl Nielsens dramatiska outslockliga symfoni är skriven mitt under brinnande första världskriget. Alltå samma år som Holsts "Planeterna". Förtvivlan i krigstid genomsyrar också denna musiken, och titeln ropar ut hjälp om hopp.

Jag är ingen kännare av Carl Nielsen. Men han är klart intressant som tonsättare i en brytningstid. Inte senromantiker som sin jämnårige Jean Sibelius. Snarare med dragning åt modernismen. Här finns också den ljusare Symfoni nr 6, "Sinfonia Semplice" (1925), där han bl.a. experimenterar med små inpass för bara ljusa träblåsare och slagverk. Inlevelsefulla tolkningar med Neeme Järvi och Göteborgs Symfoniorkester (BIS CD 1990).

Betyg: ***