Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, februari 19, 2019

SKIVOMSLAGSKONST FRÅN 1950-TALET

Ja, vi börjar där. För detta är ett av de snyggaste och mest smakfulla omslag jag vet i skivhistorien (efter The Beatles "Rubber Soul"). 1950-talets omslag till jazzskivor är ett synnerligen läckert kapitel i konst- och design-historien. I synnerhet om skivorna kom ut på bolag som Blue Note, Verve eller Prestige.

Miles Davis 50-talsskivor är alla klassiker, mer eller mindre, och det är hans gulddecennium, vad man än föredrar i övrigt av hans livslånga, dynamiska karriär. Men eftersom mängden Miles-skivor är så stor är det svårt att orientera sig. Själv har jag hittills hållit mig till hans CBS-skivor från 50-talet. Det har varit mycket nog.

Det här är egentligen en "rest" av kontrakten. Han skrev på sitt lyckosamma avtal med CBS (Columbia Records) 1956. Det skulle sedan hålla sig vid liv ända tills 1985 års "You're Under Arrest" plus någon rest efter det. 30 år på samma bolag! En sådan trohet har man nog sällan sett hos någon annan artist.

Men före debuten på CBS, "Round 'Bout Midnight"  1956, hade Miles Davis spelat in för de Blue Note och Prestige. För Prestige var Miles enligt kontraktet bunden att ge ut ytterligare fyra LP. Dessa producerades i ett svep : "Workin'", "Steamin'", "Cookin'" och "Relaxin'", alla med följden "with Miles Davis' Quintet". De gavs ut samtidigt 1957-58, men spelades in under 1956.

Och detta är alltså : "Relaxin' wih Miles Davis Quintet" (Prestige LP 1957). Radarparet Miles på trumpet och John Coltrane på tenorsax, Red Garland på piano och i kompet unge Paul Chambers på bas samt Philly Joe Joes på trummor. Vem som målat det snyggt minimaliska konstverket på omslaget har jag inte lyckats utröna.

Fem låtar, varav fyra standars och en var av kollegorna Sonny Rollins och Dizzy Gillespie. Inga egna kompositioner alltså. Min favorit här är "I could write a book" av Richard Rodgers. Den har också fått en speciell, personlig betydelse för mig. Min gode vän, den fine TV-programledaren och kulturjournalisten Christoffer Barnekow dog hastigt och tragiskt i början av 2018. Precis då jag skaffat denna skiva.

Christoffer älskade och var uppväxt med jazz, som Chet Baker och Miles Davis. För mig handlar "I could write a book" om honom, och låttiteln om den spännande memoarbok han höll på att skriva, som aldrig blev fullbordad eller utgiven. En tanke till dig i himlen, käre Christoffer.

Betyg: ****