Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, november 14, 2018

ANDSNES OCH GRIEGS LYRISKA PIANOMUSIK

Några härliga besök i Oslo hösten 2017 och våren 2018, så är jag helt betagen av staden. Först resor med jobbet till de alltid så lyckade Arkiv- & Research-konferenserna när de anordnas av våra kära kollegor på NRK. Dit hörde också en fin visning av den vackra Operan (ej föreställning, bara visning).

Sedan reste Eva och jag dit på semester i april. Förtrollade dagar i ett vårrusigt Oslo vid bryggorna kring Aker Brygge. Med besök på den rent magiska restaurangen Engebret Café, med en air av Ibsen, Björnsen och Obstfelder.

Naturligtvis köpte jag en CD med Grieg på nämnda Operan. Norske mästerpianisten Leif-Ove Andsnes framför dels den berömda "Pianokonsert a-moll", dels "Lyriska Stycken för piano". Den förstnämnda ihop med Dmitrij Kitajenko och Bergens Filharmoniker, den sistnämnda solo (Erato CD 2013).

Jag tycker mycket om Andsnes fylliga, spirituella spel. Pianokonserten är vacker och virtuos, men som komposition drar den kanske åt det lite stabbigt senromantiska. Mycket valthorn bland fjordar och fjälltoppar. Mera uppskattar jag solopiano-styckena, som verkligen är som porlande bäckar av ren och andlig skönhet. En bra skiva och framför allt ett fint minne från våra dagar i Oslo.

Betyg: ****