Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, mars 08, 2018

DANSK MUSIK FÖR SLAGVERK

Jag har alltid varit svag för slagverk. Då menar jag inte bara trumset utan också stort slagverk så som det kan se ut i någon symfoniorkester som framför modern musik. I min fantasi finns alltid ett speciellt rum för slagverk, brokigt övermöblerat med allsköns pukor, trummor, klockor, vibrafoner etc.

Hade själv som yngling en viss ambition att bli musiker, slagverkare. Men eftersom jag varken hade talang, tålamod eller flit nog så blev jag istället lyssnare och musikälskare. Tonårstidens lektioner för Sune Pålsson i Helsingborg finns i kärt minne. Men jag kom aldrig vidare.

Och influenser på skiva? Ja, självklart spelade Frank Zappa en stor roll (ständigt denne Zappa...) På skivan "Uncle Meat" med The Mothers of Invention (1969) fanns inte bara trumset, utan just allt det "grande percussion" som jag beskrivit ovan. Nämnde Sune Pålsson var solist när Helsingborgs Symfoniorkester framförde "Konsert för slagverk och liten orkester" av Darius Milhaud. Andra referenser var solisten Rainer Kuisma och franska ensemblen Les Percussions de Strasbourg.

På senare tid har självklart svenska ensemblen Kroumata varit en impuls. Att uppleva dem live i Filadelfiakyrkan, Stockholm, spelandes "Pleiades" av Yannis Xenakis var en upplevelse, också visuellt. Och där har vi en del av hemligheten: Slagverk är så visuellt tacksam. Det är rörelse, fantasi, energi och variation.

Att lyssna på Kroumata på skiva blir inte riktigt samma sak. Dessutom har jag haft svårt att hitta stycken med dem där man utnyttjar HELA slagverkets bredd. Det är ofta stycken för antingen bara småpukor eller för bara marimbor osv. Inte riktigt lika kul.

Då var det en viss öppning att trilla över denna skiva vid en utförsäljning hos SR P2. Per Nörgård är en fin, dansk tonsättare, född 1932. Ofta förknippad med musikutbildningarna på Jylland, i Århus, Esbjerg och Holstebro (mitt älskade Jylland, för övrigt).

Här har vi Per Nörgårds svit "Sceneries" för slagverk och liten ensemble (2010). Här på en skiva "Sceneries" (DaCapo CD 2012) med Petter Sundkvist (dirigent), Christian Martinez (slagverk) och Esbjerg Ensemble. Ett bra musikverk på en bra skiva, där slagverket får spela mot en fiol eller något annat instrument i serie små tablåer, ofta med österländska influenser. Här är vi lite mer i närheten av vad jag söker för att stilla slagverkshungern. Utan att ändå helt träffa rätt.

Betyg: ***