Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

söndag, mars 15, 2009


MALENA VANN!

Dagen efter den stora festen. Melodifestivalen 2009, finalen i Globen. Jag är nöjd med utgången. Malena Ernman är en värdig vinnare. "La voix" är en halvkitchig operatechno, men Malena bär upp den storartad med sin häftiga mezzosopran. Jag gillar ju Malena Ernman som artist och operasångerska, och har väl nu blivit smått förälskad i henne.

Hejade annars - som många andra - på Caroline af Ugglas och hennes fina soulballad "Snälla, snälla". Verklig känsla och annorlunda. Hade kanske blivit bakvänt för hennes rockidentitet att åka till Moskva och representera Sverige i Eurovision Song Contest. Det behövs inte för Caroline fick ett verkligt genombrott ändå och "Snälla" kommer att leva kvar och stå sig.

Måns Zelmerlöv var för fjunig, överlastad disco för min smak. Sarah Dawn Finer är underbar sångerska, men hennes låt var väl ändå ett sömnpiller. Alcazar framförde en fruktansvärd, grotesk 80-talsbastard som ligger mycket långt från mig. För väl att inte de vann. Och resten kan väl förfalla i glömska.

Petra Mede hade jag mycket, mycket svårt för i början. Hennes hysteriska svada hade varken finess eller värme och var framför allt inte rolig. Hon spottade på med elaka monologer och släppte inte fram de intervjuade många sekunder. Men hon skärpte till sig i Globen-finalen. Men heder åt Malena Ernman och Caroline af Ugglas!

2 Comments:

At 10:11 fm, Anonymous Anonym said...

Hej Lorre! Jag håller med dej fullt och fast angående Malena, och även Caroline. Lite häftigt att de kom 1:a och 2:a i lördags. Må bra! hlz Margot

 
At 2:25 em, Anonymous Anonym said...

Hej Margot. Roligt! Hälsa familjen! / kram, Lorre

 

Skicka en kommentar

<< Home