Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, februari 18, 2009


SNYGGA SKIVOMSLAG

Min kompis Farbror Bok bloggar om snygga bokomslag, så jag måste kontra med skivomslag. Det här är ett av de snyggaste jag vet, Beastie Boys "Paul's boutique" (Capitol 1989). Bilden här är liten, mörk och ger ingen rättvis bild. Men tänk er designen på ett blänkande LP-fodral i utviksformat. 1989 var i vinylskivans sista flämtande stund.

Inte min musikbag. Hiphop, rap, streetpunk. Men jag köpte skivan då - mest för omslagets skull. Ännu levde LP-formatet, tacksamt och inbjudande för snygga, fantasifulla lösningar i formgivning, stil och grafik. Sedan tog CD över - med bra ljud men hopplös för att utveckla omslagskonsten. Och numera finns det knappt skivor alls.

2 Comments:

At 9:08 em, Anonymous Anonym said...

Ja man är glad att man var med om "the golden years" tänk bara vilken andakt att ha varit på HEFOMA och slantat upp för en Beatles-Revolver som man sen tog fram på hippan,då var man kung för en kväll!!

 
At 11:10 fm, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej Johan!
Ja Hefoma! Precis Hefoma! Gick o fingrade på alla omslag (Jefferson Airplane, Vanilla Fudge) som man inte hade råd med o kanske inte hört. Men magin...
/ vi hörs, Lorre

 

Skicka en kommentar

<< Home