Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, februari 14, 2009


ANTIKVITET 1961

Glad blev jag. Började nog skratta högt där jag gick Nybrogatan ner mot city i lördagsrusningen. Upp i slumpvalet kom Hasse Burman & hans Pråmdragare, "Iwan Iwanowitch" (Columbia singel 1961). Den var min barndoms första skiva. Eller andra, efter Hans Alfredson & Martin Ljung, "Guben i låddan" / "Skojten". Men den var en talskiva.

Vem var Hasse Burman? Underhållare och jazzmusiker från Norrland. Mest känd som samen i TV-underhållningsserien "Partaj" (1969) med massa vitsande i partymiljö, och för skämtsingeln "Vi flytt int´" (1970). Inte många kommer väl ihåg den bortglömda spexlåten om den ryske rock'n roll-idolen "Iwan Iwanovitch". "I kolt och skägg på snart var tonårsvägg" och "en autograf värd fyra rymdpiloter". "Jag gick opp inom en veckas lopp på Pravdas 20-i-topp liksom en Sputnik".

Har nog inte hört den se'n jag var barn. Då tyckte jag den var kul utan att förstå alla knäppa anspelningar i kalla krigets tid. Nu skrattade jag högt som en dåre där mitt på Nybrogatan. Kult - helt klart kult!