Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, december 08, 2007

SENT PÅ JORDEN

Det är sent på jorden, och dags för något nytt. 20 år på samma arbetsplats. Tider av förestående uppbrott? "Ack tider av dueller och dubbeljalousier" (Almqvist, 1834).



Jag läser i bladet att Karlheinz Stockhausen är död. För mig var han mest en legend. En inspiratör och galenpanna som jag kände GENOM andra. Kan inte påstå att jag hört så mycket av Stockhausen, mer än "Gesang der Jünglinge" för elektronmusik och gosskör (1956), som är allmänt jobbig.

Men den tyske avantgarde-kompositören bräckte murar och gjorde våld på traditioner inom konstmusiken på 1950-talet. Hans elektronmusik och bullerkompositioner rev sönder all tidigare modernism. Och han påverkade många. Paul McCartney gillade Stockhausen när Beatles experimenterade med ljudcollage. Frank Zappa älskade Stockhausen som en ljudbråkmakande husgud. Kraftwerk, Pink Floyd och Brian Eno tog intryck.

Själv har jag alltid haft bilden av Professor Stockhausen som en kylig tysk farbror i vit laboratorierock, rätt otillgänglig. När han fått Polarpriset 2001 gjorde han bort sig totalt genom några dumma uttalanden apropå 11 september-händelserna. Nu är han död. Kompositören som jag nästan aldrig hörde - trots att han var så oerhört omtalad och mytomspunnen.