Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

fredag, januari 25, 2013

ELVIS ANDRA

Och denna blir nästa. Elvis Presley och hans andra LP "Elvis" (RCA LP 1956). Eftersom jag fått allt Elvis-material på en gång i paket har jag svårt att urskilja vilken skiva som är vilken.

Men här finns också snabba Little Richard-covers ("Rip it up"!) varvat med country och rockabilly. Välgörande tempo-höjare med härligt sväng. Och Elvis borgar alltid för kvalitet, vokalt med sina snygga fraseringar och starka uttryck. Och (ännu) en autentisk känsla av något ursprungligt, något oförstört, något hungrigt.

Under min uppväxt var jag alldeles för ung för Elvis. Och som vuxen har mitt retroaktiva 1950-tal mest handlat om Miles Davis och Cool Jazz. Men rockhistorien finns ändå där och Elvis tidiga inspelningar är så självklara. Så mycket av det där svårdefinierade begreppet kvalitet. Liksom en hos en Taube, en Armstrong, en Miles, en Beatles och så vidare.

Betyg: ***