Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

måndag, januari 14, 2013

POVELS ANTIKVITETER

Jag älskar verkligen gamla Povel Ramel-låtar. Många senare också, men de tidiga crazy-numren från stenkaks-tiden är något speciellt.

Snabba ordlekar, knäppa infall à la Spike Jones (tutor och tjut som ständigt "stör" berättelsen) och så en rent musikalisk humor med träffsäkra stilparodier och krockar ("Johanssons boogie-woogie-vals", 1944, "Den gamla vaktparaden", 1951).

Jag älskar Martin Ljungs retfulla upprepningar i "Högt uppe på berget" (1952) och den hejdlöst roliga "Den franska biljetten" (1951) där man aldrig får svar på en gåta. "The gräsänkling blues" (1951) är så helt självklart en klassiker ("jag själv är lika vissen såsom cissusen ser ut"). Och den helt makalösa "Ittma Hohah, självplågaren från Indien" (1950). Annars kan den exotiska faiblessen ibland slå fel. "Sturske Laban" och "...Albertina" blir bara plumpa i våra dagar.

Utgåvorna av denna "Povel Ramel  : Svenska sångfavoriter" har varit en röra. Först fanns en Odeon saml.-LP 1958 med litet men utmärkt urval. På CD-tiden rördes urvalen om. Detta omslag finns i två olika varianter. På ena finns t.ex. tidiga, roliga "Köp inte en zebra" (1946). Jag har fått pussla ihop den med den andra (Odeon/EMI saml.-CD 1994) som innehåller en av mina absoluta favoriter, "Titta jag flyger" (1951).

Vad sägs om följande Ramelska rim?: "Har navigatören / framme i fören / några små snören / så tror jag jag gör en / fallskärm utav min scarf / jag vill hoppa av!"

Betyg: *****