Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, december 09, 2009


REGINA SPEKTOR I STOCKHOLM

Så missade man förstås Regina Spektors konsert på Cirkus i Stockholm. Det är mycket jag kan räkna upp som jag missar.... Unga, ryskjudiska Regina Spektor är född i Moskva i gamla Sovjetunionen 1980 men är sedan 1989 bosatt och verksam i New York. Hon är en av de mest fantastiska singer/songwriters på scenen just nu. Unik låtskrivare, expressiv sångerska, lysande pianist.

Med sin ovanliga bakgrund kunde hon göra en sång som heter "Soviet kitch" 2004. Men det är framför allt med albumet "Begin to hope" (Sire CD 2006, bilden) som hon briljerar med sitt explosiva utspel. I bedårande popsånger som "Fidelity", "On the radio" och "Hotel song" och i ryskklingande, ståtliga melodier som "Aprés moi" (där hon också brister ut i några strofer på ryska).

Också senaste albumet "Far" (Sire CD 2009) är mycket bra. Gott som tröst för den konsert jag missade. Vittnen talar om en mycket stark konsert. Liksom denna välskrivna recension av Nanushka Yeaman i dagens DN 9 december. HÄR:

2 Comments:

At 4:02 em, Anonymous Anonym said...

Regina Spektor,vem är det undrade svågern.
Visst,Daniel ordnade ju med gratislyssnande på Spotify!
Så sitter jag,inte så lite imponerad,och lyssnar på albumet "FAR".
Tack för tipset Bengt.

Leif S.

 
At 10:06 em, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Visst är hon suverän! "Begin to hope" är min favorit.

Hälsningar, Bengti

 

Skicka en kommentar

<< Home