Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

onsdag, maj 21, 2008


POLAR MUSIC PRIZE 2008!
Helt förbryllad. Jag tippade helt fel igen. Och för andra gången i Polarprisets historia går det till någon jag faktiskt inte kände till. Nämligen amerikanska operasångerskan Renée Fleming (andra gången var österrikiske dirigenten Nikolaus Harnoncourt 1994). Att välja en operasångare är väl OK. Har faktiskt bara hänt en gång, tyske Dietriech Fischer-Dieskau 2005. Som egentligen inte var operasångare utan det mindre glansiga romanssångare. Men i så fall.... Varför fick inte Pavarotti eller Birgit Nilsson priset medan de levde?

Nå, Pink Floyd hade jag inte gissat. Trodde på Brian Wilson eller Aretha Franklin. Men visst gillar jag Pink Floyd. Speciellt deras coola, sommardoftande, symfoniska album "Atom heart mother" (Harvest 1970, bilden). Den med en ko på omslaget. Lika gåtfullt, vackert omslag som musiken är skön. Också "The dark side of the moon" (1973) och fulländade "Wish you were here" (1975). Däremot har jag aldrig lockats av "The wall" (1979). Faktiskt inte heller av tidigaste flumme-Pink Floyd (med Syd Barrett).