Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, maj 06, 2008




REUNIONFEST i HELSINGBORG den 2-3 maj!
T.v: Jag, cirka 1977. (Foto: Staffan Sjöstedt)

Enormt! Helt underbart! Var tillbaka i Helsingborg och återsåg alla goa, kära gamla vänner från 1970-talet på en helt igenom lyckad återföreningsfest över två dagar. Alla vänner sedan proggtiden, parkfesterna, Föreningen Huset, musiken, festerna, turorna...

Vi var alla lite gråare, lite märkta av livet. Många hade det gått bra för. Många kulturarbetare, humanister, psykologer, konstnärsfolk m.m. Vi kände igen varandra och omfamnades i ett plötsligt, självklart NU. Vad är tiden egentligen?

Naturligtvis tog vi en tura (färja Helsingborg - Helsingör t/r) som på gamla tiden. Där gick samma uppspelta gäng - där gick Mats o Ola o Inger o Karen o Staffan o...- på väg ner för landborgen, ner mot färjorna. En solig, varm lördagkväll i maj. Var det 1978 eller 2008? En mycket märklig känsla.


Dagen efter vandrade jag med min svåger längs Tågaborg ner mot Farmgränden. Gamla konstnärskvarteret där fine målaren Ulf Eriksson bott på 60-talet, och vår vän Jonas Lindström ("science-fiction-Jonas" på festen) bodde på 70-talet, i sina stora rum av rymdmålningar, Pink Floyd och wienerbröd. Han var numera väletablerad konstnär i Oslo.


Och visst gick jag till Fågelsångsgatan där jag själv bodde på sena 70-talet. När bostäder i city ännu var något enkelt och billigt. Där levde vi vårt rätt sorglösa liv då. Nu sågs vi igen efter 30 år, alla goa vänner.
Så heder åt Mats Fuchs och andra som drog igång denna REUNION-fest i Helsingborg. Detta var stort. Detta var magiskt, med många känslor av glädje och vemod. Underbart är kort.

2 Comments:

At 6:57 fm, Blogger Teckningar och rim said...


Hej Lorre!

Jag var också med på Farmgränden på 70-talet.
Jag bodde i Helsingborg 2000-2003 men hittade bara Lisa Lindau från gänget på 70-talet.

Jag är gärna med på något nytt möte. Jag skulle gärna hälsa på Jonas Lindström i Oslo med några fler. Vänlig hälsning Helene Balsberg

 
At 10:29 fm, Blogger Bengt Lorentzon (Lorre) said...

Hej Helene!

Vad roligt. Du kan kontakta Mats Fuchs på Facebook, om du är med där. Han är lite av spindeln i nätet. Han bor kvar i Hbg. Vi har väl spånat lite löst om att dra igång en ny reunion-fest om något år eller senare. Eva Lindau (rätt namn) är också med på Facebook, fast hon är inte så aktiv där.

Roligt att höra ifrån dig!
Bästa hälsningar, Bengt "Lorre"

 

Skicka en kommentar

<< Home