Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, maj 31, 2008


Musikanter vid parkfester i Grytan, Helsingborg 1977-78. Har ägnat mig åt att scanna in mitt gamla fotoalbum från 70-talet och mailat ut till vänner på Reunionfesten. Ska skriva lite snart om dessa medverkande: Lotus, Gudars Skymning och folkgruppen Basement Society med Lasse Rausner. Kommer någon ihåg?

Hur lät det på parkfesterna? Mycket av 70-talets "progg" är förtalad. "Inte kunna spela" och allt det där. Jag ser på suddiga fotona och minns drivna, skickliga musikband som Lotus (överst) och Gudars Skymning (ovan). I Lotus spelade Anders "Chico" Lindwall gitarr, och fine slagverkaren Jesper Elén var trummis. Jesper gjorde karriär som månsidig slagverkare inom jazz, rock och seriös musik. Såvitt jag vet även som tonsättare. I Lunda-gruppen Gudars...satt Per Lundahl bakom elpianot, när han inte spelade gitarr.

Och här har vi Basement Society som sjöng irländsk folkmusik med ordentligt krut. Lasse Rausner (t.h.) kunde berätta hur länge som helst om den irländska folkmusiken. De var ett säkert kort på alla folkfester i Helsingborg. I Grytan i Slottshagen bakom Kärnan.

Men sedan fanns det ju mindre träffsäkra rockband. Jag minns med fasa HundHundarna och Electric Flame. Ändå var det just spretigheten och gratismissionen som hade ett värde. Man låg alltid på marken och lyssnade. Det hörde till där, bland alla bokbord och kaffetermosar och annat som var mindre nyttigt.