Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

tisdag, augusti 14, 2007


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Äntligen - ÄNTLIGEN !

Efter 41 år återser jag min barnsdoms by Egernsund i Sönder-Jylland, Danmark. Där jag tillbringade somrarna på 1960-talet. Lilla Egernsund och bondeparet Holms och bondgården Rendbjerggaard var de ljusa tillflykterna mellan ängsliga skolterminer hemma. Fem somrar var vi hos Holms. Sedan var det slut. Bondeparet blev gamla, gården såldes och revs. Fritidshus byggdes på markerna. Lilla byn förändrades när den ålderdomliga bilfärjan över sundet ersattes med trafikled över nybyggd bro.

Sedan 1966 (jag var 10 år) hade jag inte varit i Egernsund. En gång var jag på väg, 1976 på väg hem från en tågluffning. Men pengarna och interrailtiden tog slut i Sönderborg. Jag var nästan framme men fick återvända. Egernsund fick något mytiskt över sig. Något oåtkomligt i det förflutna.


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nu åker jag och min fru dit några varma sensommardagar. Och jag återser allt precis som jag minns det. Det känns magiskt - trots att mycket är förändrat och Holms bondgård borta. Men det är jag beredd på. Har redan haft kontakt med Egernsunds alldeles utmärkta hemsida, full med nutid och dokumenterad lokalhistoria. Topografin, ängarna och ljuset känner jag igen.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Men byn tycks sova, och det slår mig att det nästan inte finns några affärer kvar. Gråsten, Rinkenaes och Broager finns runt omkring, och bron (invigd 1968) gör att man knappt märker lilla Egernsund där nedanför brofästet. Och DET känns synd.