Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

torsdag, december 28, 2017

UPPSAMLAT FRÅN 90-TALET

Nej, 1990-talet var inte mitt decennium i musiken. Det sade jag om 1980-talet också, men då hängde jag i alla fall med hyfsat ändå, oavsett vad jag gillade.

90-talet var CD-skivans tid och det var en makalös mångfald, vilket ju är positivt. Å ena sidan växte hiphop, rap och house fram som en lavin. En slags musik jag initialt varit lite nyfiken på (sampling!), men snart tappade. Macho-kultur och hård gangsterrap tog över istället för den kluriga humor som De La Soul lanserat.

Å andra sidan fanns amerikansk grunge-rock. En mullrande, dov skitmusik som flirtade med knark och destruktivitet. En genre jag avskydde. På den brittiska sidan matchade man med "britpop" eller "indierock". Den kunde vara bättre. Att Oasis lyfte fram influenser från The Beatles och Radiohead lyfte fram influenser från Pink Floyd kunde ha sina poänger. Utan att de någonsin kom i närheten av dessa förebilder.

I övrigt var 90-talet ett mischmasch av korsbefruktningar och överlappningar. Någonstans fanns Björk från Island med sin definitivt nyskapande musik. Själv lyssnade jag på 90-talet mest på svensk pop och rock. En kompott där Fläskkvartetten med Freddie Wadling, Olle Ljungström, Wilmer X, Bob Hund, Bo Kaspers och Just D (där har vi bra hiphop på svenska) fanns med.

Men detta skulle ju handla om "Arkivsök-mix 90-tal", en egen saml. (N.A.). Jämfört med mina tigare uppsamlingar från 60-, 70- och 80-talen är det här en liten, futtig samling. Vi kan nämna unika singeln "Give peace a chance" (1991) med Peace Choir. Låten från 1969 av John Lennon är ju välbekant. Här är en specialgjord nyinspelning arrangerad av Yoko Ono, Sean Ono Lennon och ett stort antal rappare och rockare. Ny text i protest mot Kuwaitkriget i januari 1991. Låten passar ju utmärkt för rap. Syskonen Moon Unit och Dweezil Zappa finns med i kören här.

Låt mig också nämna raplåten "Rok the nation" (1990) med Leila K & Rob'n Raz och Pet Shop Boys version av "Go west" (1993), den gamla San Francisco-gayhiten av Village People. Wille Crafoords ledmotiv till filmen "Adam och Eva" (1997) och debutsingeln "Fråga stjärnorna" med Cajsa-Stina Åkerström är andra bidrag här.

Betyg: ***