Lorres musikhörna

Musik, jazz, klassiskt, rock, litteratur, film, konst, kulturhistoria osv.

lördag, februari 23, 2013

MILES SPANSKA STÄMNINGAR

Miles Davis och arrangören Gil Evans fortsatte sitt lyckosamma samarbete. Efter succéerna "Miles Ahead" och "Porgy and Bess" följde den absoluta höjdpunkten i deras kreativa innovation, "Sketches of Spain" (CBS LP 1960), en skiva helt genomsyrad av spansk kolorit och spanska stämningar.

Det tyngsta och mest kända spåret är den 16 minuter långa meditationen "Concierto de Aranjuez", komponerad 1939 av den spanske, seriöse tonsättaren Joquim Rodriquez. Den skrevs som en konsert för spansk gitarr och orkester. Egentligen är det bara Sats 2, Adagio, ur densamma, som här arrangerats och förlängts med Miles impoviserade solon på trumpet och flygelhorn.

Men karaktären, skönheten, stillheten från Rodriquez komposition är bibehållen. Frågan är om inte denna inspelning med Miles Davis och Gil Evans gått starkare till eftervärlden än originalet. Också den spanske tonsättaren Manuel de Falla finns tolkad här, i stycket "Will O' the Wisp". Detta är alltså ett av de allra bästa exemplen på möte mellan jazz och klassisk musik, även om både Modern Jazz Quartet, Dave Brubeck och Duke Ellington varit inne på liknande banor.

Bland övriga spanskt klingande nummer på skivan finns "Saeta", med sin annalkande militär-orkester. "Sketches of Spain" är ett av Miles Davis mest personliga och färgstarka album. Kanske det bästa efter "Kind of Blue". Den raffinerat arrangerade musiken är magiskt vackert meditativ. Eller tråkigt långsam, beroende på ens humör.

Ett rykte säger att den annars så timide Gil Evans i ett vredesutbrott brände upp alla arrangemangen till "Sketches of Spain"-låtarna. Det finns därför (troligen) inga noter bevarade. Flera arrangörer har senare gjort försök att rekonstruera musiken efter gehör. Vilket säkert inte är det lättaste.

Ännu en jazzskiva med sett snyggt, konstnärligt omslag, som perfekt fångar den varma, ödsliga längtansfulla stämningen i musiken.

Betyg: ****